Filtr cząstek stałych, czyli DPF, jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów współczesnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Z jednej strony ma pomagać w walce z zanieczyszczeniem powietrza, z drugiej często powoduje liczne i kosztowne problemy. Wielu kierowców decyduje się na jego usunięcie. Czy jest to dobry wybór?
Filtr cząstek stałych – Diesel particulate filter (DPF) to element montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Służy oczyszczaniu gazów spalinowych. Jego przestrzenna struktury pomaga w zatrzymywaniu dużej ilości cząstek stałych, jakie wydostają się z silnika. Innym zadaniem filtra jest wypalanie sadzy, co wydłuża jego żywotność. Niestety, urządzenia te często ulegają zapchaniu, uszkodzeniu oraz licznym usterkom, naprawa których wiąże się ze znacznymi wydatkami. Toteż kierowcy nierzadko decydują się na wycięcie filtra DPF.
Problemy z DPF – objawy
Filtr cząstek stałych często sprawia kierowcom liczne problemy, spośród których najczęstsze jest zapchanie lub inne uszkodzenia. Awarie DPF wynikać mogą zarówno z niewłaściwej eksploatacji (brak wypalania, co skraca żywotność filtra), a także z niskiej trwałości tych urządzeń.
Zapchany lub uszkodzony filtr DPF daje bardzo charakterystyczne objawy, do których zaliczają się:
1) przechodzenie silnika w awaryjny tryb pracy lub całkowity zanik jego mocy (np. spadki prędkości podczas jazdy);
2) świecenie się kontrolki CHECK lub filtra cząstek stałych;
3) ujawnienie podczas diagnostyki mocnego zapchania tego urządzenia.
Wystąpienia któregokolwiek z tych czynników absolutnie nie wolni lekceważyć. Jazda z zapchanym bądź zepsutym filtrem cząstek stałych jest nie tylko bardzo uciążliwa, a wręcz niemożliwa, lecz przede wszystkim grozi uszkodzeniem silnika, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Toteż wielu kierowców decyduje się na usunięcie DPF z pojazdu.
Wycięcie filtra DPF – zalety i wady
Usunięcie filtra cząstek stałych z samochodu eliminuje związane z nim problemy. Nie trzeba się martwić zapchaniem czy uszkodzeniem DPF, co z kolei pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy. Do tego dochodzi znacząca poprawa mocy i osiągów samochodu, często połączona ze znaczącym spadkiem zużycia paliwa.
Same zalety? Niestety, jest jedna wada, i to poważna. Otóż, wymontowanie na stałe filtra DPF jest nielegalne. Wykrycie takiej operacji grozi wysokim mandatem i utratą dowodu rejestracyjnego. Samochód nie będzie też spełniał wymogów homologacji, zatem może zostać objęty zakazem poruszania się po drogach publicznych.
Wyłączenie filtra DPF
Z drugiej strony, możliwe jest wyłączenie filtra DPF bez wycinania. Rozwiązanie takie pozwoli uniknąć problemów z tym urządzeniem, a także tych, jakie spowodować może jego mechaniczne usunięcie. Operacja jest w miarę prosta, musi być jednak przeprowadzona pod okiem specjalistów, np. z firmy Ecu Boost.
Wyłączenie (wyprogramowanie filtra DPF) polega na odczytaniu danych z oryginalnego oprogramowania ze sterownika silnika. Następnie poddawane są one obróbce, która polega na wyłączeniu lub usunięciu filtra cząstek stałych w taki sposób, aby nie pozostała żadna informacja o jego obecności.
Wyprogramowanie DPF przyniesienie takie same korzyści, co jego wycięcie. Umożliwi wyeliminowanie potencjalnych problemów związanych z funkcjonowaniem pojazdu. Samochód nie będzie borykał się z nagłymi spadkami mocy czy prędkości podczas jazdy, a komputer będzie diagnozowany pod kątem działania poszczególnych czujników. Poprawie ulegną też osiągi auta i spadnie zużycie paliwa. A co najważniejsze, DPF formalnie nie będzie wycięty, zaś poziom emisji spalin utrzymywał się będzie w normie.